Karel Van Mander La Continence de Scipion
Π Δ Ψ
Cliff Randon starring in:
= TEARS OVER SERAPHOT'S WIDOWS =
prices 4 seats on from $/E 7.00 - 27.00 /dubble seats possible
Andy strikes twice 4 his artwork:
TATTOOED LADY
cff files in WP: arctenzelt
in het voorprogramma: "with the open heart" | il n'y a aucune libertee possible si non un image ideogrammatique aurait reconstruee sur base des faits historiques pour l'eepoque concernant, dans les pays du monde, les etats unifiant l'idee de l'Etat - meme une libertee sans etymologie de son histoire humaine, guidee par la nature de se faire connaitre par le surnom, le nom, et ainsi directionnee par les noms de la grande famille en reference des faits, n'aurait aucune mode de justification pour son propre statut. ___________________________________ Er is geen enkele vorm van vrijheid mogelijk dan indien aan het bindende element voor die vrijheid als 'idee eternelle' geen duidende geschiedenis wordt gegeven; dit is mede zo met onze menselijke existentiele mogelijkheden om een dergelijke vrijheid als absoluut motief te beleven en ernaar te handelen gesteld in tijden van herstel der burgerlijke vrijheden in een land dat zich wezenlijk op dit terrein nimmer zorgen heeft hoeven maken. Er is in de Principautee des Neerlandes nooit anders sprake geweest dan van een alternerende historische orientatie in de grondvormen van de dialectische verhouding tusdsen de noordelijke en de zuidelijke Nederlanden, en derhalve acht ik het onwaarschijnlijk dat de vrijheidszin en de beleving van het motief aan andere waarden zich gelegen zou laten liggen dan de voorgegeven waarden van de burgerlijke rechten in de lage landen waaronder het zichtbare wisselen van de rechtszinnige en gerechtvaardigde uitdrukking van deze vrijheidsbeleving in de zoals deze thans zich hebben ontwikkeld diversiteit ter zake van de instellingen van onze gedeelde democratieen.
Het hiermede verzonden schilderij op koperplaat door de Antwerpse schilder en geleerde van Mander die zich vestigde te Haarlem onder de damiaatjes carillonklanken van de Sint Baafskathedraal, een begrip ook in zijn tijd voor een nog altijd bindend en verbindend principe aan geestelijk erfgoed vertegenwoordigend, zal zijn benadering zijn geweest voor een ethische situationele keuze de Republiek betreffende welke door een der schuttersgezelschappen of door de burgerij van de Stad Haarlem ter bestudering aan van Mander, die immers uit het mildere klimaat van Vlaanderen een breed scala aan mogelijkheden voor internationale orientatie had meegebracht,werd voorgelegd. De referentie om welke Scipio het hier gaat, Tullius Scipio Africanus lijkt onwaarschijnlijk, ontbreekt of werd onderling inwisselbaar geacht.
cff: https://fr.wikipedia.org/wiki/Scipion
In het werk gaan allegorie en werkelijkheid voor de menselijke en sociale verhoudingen hand in hand. Men moet bedenken, dat de juiste keuze "hoe nu verder" pas gemaakt kon worden toen Karel van Mander zijn schildering had voltooid, maar dat natuurlijk in elke stap die hij zette bij de compositie de opdrachtgevers werden betrokken. Niet onwaarschijnlijk acht ik het dat van Mander zelf de problematiek samenvatte onder de naam waarmee het kunstige werkstuk, in de collectie van het Rijksmuseum voor ons bewaard en mogelijk afkomstig van een deurtje van een kabinet, bij ons bekend is geworden, en de regenten van het Oude Mannenhuis hoefden zich er geen zorgen over te maken dat Heer Karel nog eens tot de gasten van hun oude dagsvoorziening zou gaan behoren. Van Mander blijkens de informatie heeft zijn laatste jaren doorgebracht op een Hofstede te Heemskerk. De toevoeging dat hij gestorven zou zijn op het Rokin te Amsterdam spreekt alle redelijkheid tegen.
cff: Kingdom of Nador/Nedart
cff: "whatever" cff: veelkleurige tulpen in pot
cff: witte anjelieren cff: "wat ben ik toch knap" |
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire